Over Scouting Scherpenzeel e.o.

Scouting is allang niet meer suf, saai en uit de tijd. Juist niet! Scouting is uitdagend en groeit met een kind mee. Samen met leeftijdgenoten maken kinderen spelenderwijs kennis met de wereld om hen heen en leren ze allerlei nieuwe dingen. En die leeftijdgenoten? Die worden vaak vrienden voor het leven. Eigenlijk, moet je Scouting gewoon ervaren!

Historie

Als sinds 1937 wordt scouting aangeboden in Scherpenzeel en omgeving. De Willaergroep was deze oorspronkelijke scoutinggroep in Scherpenzeel en was van oudsher een jongensgroep. In 1985 kwam er een tweede scouting bij: de Valleigroep. Deze groep was de "meidengroep" van de twee en samen boden de groepen het volledige spel van scouting aan. Door de jaren heen verdween de strikte scheiding tussen een jongens- en een meidengroep en startten er gemengde speltakken. Daarnaast traden de Willaer- en Valleigroep nadrukkelijk als Scouting Scherpenzeel naar buiten. Daarbij hebben zij altijd een regiofunctie gehad en hebben ook vele kinderen uit omringende dorpen als Renswoude en Woudenberg bij Scouting Scherpenzeel op scouting gezeten. Vandaar dat wij tegenwoordig nadrukkelijk met de naam toevoeging "en omstreken" naar buiten treden.

Door de jaren heen zijn de Willaer- en Valleigroep zo nauw met elkaar verbonden geraakt, dat een samenvoeging een logische keuze was. Gedurende scoutingseizoen 2016-2017 hebben de groepen een samenvoegingstraject doorlopen wat ertoe heeft geleid dat zij als één groep verder zijn gegaan: Scouting Scherpenzeel en omstreken.

Opkomsten

Als jeugdlid bij Scouting Scherpenzeel en omstreken heb je iedere week opkomst. De meeste speltakken gaan zelfs in de vakanties (met uitzondering van de Kerst- en zomervakantie) door. Daarnaast zijn er gedurende het jaar diverse minikampen en groepsbrede activiteiten die bijdragen aan het unieke groepsgevoel dat past bij scouting.

Scouting Scherpenzeel en omstreken kent op dit moment nog twee locaties. Clubhuis De Paddenburcht zit aan de noordkant van Scherpenzeel (vlakbij het zwembad) en een tijdelijk locatie aan de Nieuwstraat in Scherpenzeel.

Op de speltakkenpagina vind je meer informatie over de verschillende leeftijdsgroepen. Heb jij interesse in Scouting of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.