Speltakken

Scouting is de grootste jeugdorganisatie van Nederland. Scouting Scherpenzeel en omstreken biedt kinderen de mogelijkheid om te starten met scouting vanaf 5 jaar. Het concept van scouting is volledig gericht op de ontwikkeling van een kind en gaat ervan uit dat kinderen spelenderwijs leren, groeien, samenwerken en zelfstandiger worden. Om dit te bereiken, doorlopen kinderen gedurende hun scoutingtijd verschillende speltakken (ingedeeld op leeftijd). Iedere speltak heeft een aanbod van spel en activiteiten dat past bij de ontwikkelingsfase van die leeftijdsgroep. Als een kind eraan toe is en oud genoeg is om door te gaan, stroomt hij/zij verder naar een volgende speltak. Dit gebeurt steeds aan het eind van een scoutingseizoen. Binnen scouting noemen we dit doorstromen overvliegen.

Door de indeling in leeftijdsgroepen blijft scouting uitdagend. Hoe ouder een kind wordt, hoe meer verantwoordelijkheden hij/zij krijgt. Daarbij hoort ook dat de rol van de speltakleiding verandert. Waar de jongste speltak nog een volledig door de leiding bedacht en gestuurd programma draait, heeft de oudste speltak alleen nog begeleiding en bedenken zij hun programma's zelf.
Ook binnen een speltak kunnen kinderen groeien en ontwikkelen. Vanaf de welpenspektak (vanaf 7 jaar) wordt er ook in subgroepen gewerkt. Oudere kinderen kunnen leider worden van een subgroep en zo hun ervaring weer gebruiken om anderen te helpen. Uiteindelijk kunnen jeugdleden, zodra zij 18 jaar zijn, doorstromen en leiding worden. Ze worden dan vrijwilliger bij scouting en zorgen ervoor dat een nieuwe generatie weer uitdagende en leuke activiteiten doen. Hiervoor lopen zij eerst een stagetraject van een jaar om bij alle speltakken in de keuken te kijken daarna een keuze te kunnen maken naar welke speltak ze willen om leiding te worden.

In het schema hiernaast is te zien hoe de opbouw van de speltakken binnen Scouting Scherpenzeel en omstreken is. De witte lijnen geven de doorstroommogelijkheden aan. Op dit moment draaien alle jeugdspeltakken op zaterdag. De jongste speltakken (Bevers en Welpen) komen bij elkaar op zaterdagochtend. De oudere speltakken (Verkenners, Scouts en Rowans en Sherpa's) komen bij elkaar op zaterdagmiddag.