Scouts & Verkenners

Kinderen van 11 tot en met 15 jaar zitten bij Scouting in een scouts- of verkennersgroep. De Scouts is een groep voor zowel jongens als meisjes. De Verkenners is een groep voor alleen jongens. Beide groepen hebben opkomst op zaterdagmiddag. Scouts- en verkennersgroepen werken niet met een themaverhaal.

Wat doen Scouts en Verkenners?
Scouts en Verkenners hebben meer verantwoordelijkheden dan welpen. Dit past binnen de opbouw van het spel van Scouting. Er wordt bij Scouts en Verkenners nòg meer een beroep gedaan op samenwerking en zelfstandigheid. Ze koken maaltijden op zelfgemaakte vuren, bouwen een eigen onderkomen met hout en touw (binnen scouting noemen we dit pionieren) en leren dingen over plaatsbepaling en navigeren aan de hand van kaart en kompas. Net als bij de welpen werken ook de Scouts en Verkenners met subgroepen. Deze worden patrouilles genoemd. Iedere patrouille heeft een patrouilleleider (PL) en een assistent patrouilleleider (APL). Hierdoor kunnen de leden hun leiderschapskwaliteiten ontwikkelen door het aansturen van hun ploeg. Uiteraard is er ook nog de leiding die ze helpen met al deze nieuwe zaken.

Uiteraard hebben de Scouts en Verkenners ook eens per jaar een groot zomerkamp. Dit kan soms zelfs in het buitenland zijn. Overnachten doen ze niet meer in een clubhuis, maar in tenten. Daarnaast koken ze in een zelfgemaakte keukentent. Een kamp van de Scouts en Verkenners duurt ook langer dan een welpenkamp. Wij werken hierbij in ploegen waarbij de scouts

Een kleine greep uit de activiteiten van afgelopen jaar van de Scouts: levend stratego, katapult  en keukentafel pionieren, tafelvuur maken en hier iets op bereiden, apenkooien op een zelfgemaakte baan, gipsmaskers maken, hiketechnieken, vlotten bouwen/varen, fotoverhaal en hebben ze de feestdagen gevierd.

Na de Scouts of Verkenners?
Na het scoutingseizoen waarin een Scout of Verkenner 15 jaar wordt, vliegt hij/zij over naar de volgende speltak. Voor zowel jongens als meisjes geldt dat zij overvliegen naar de Rowans en Sherpa's; ook wel RSA genoemd.

De speltakken van Scouting Scherpenzeel