Welpen

Kinderen van 7 tot en met 11 jaar zitten bij Scouting in een welpengroep. Binnen Scouting Scherpenzeel en omstreken hebben wij tegenwoordig twee gemengde welpengroepen: de Yalahihorde) en de Havelihorde. Tot de zomer van 2017 had Scouting Scherpenzeel zelfs 3 welpengroepen. Helaas hebben wij deze groepen, tijdelijk, moeten samenvoegen tot 2 als gevolg van een teruglopend aantal vrijwilligers en de zoektocht naar een nieuw clubhuis.

Beide welpengroepen hebben opkomst op zaterdagochtend.

Themaverhaal
Bij de welpen staat spelen in de jungle van Junglebook centraal. Het Junglebook-verhaal gaat over Mowgli die opgroeit in de jungle. Samen met de welpen van de horde waar hij in is opgenomen, leert hij veel van zijn junglevrienden.

Wat doen Welpen?
Welpen zijn stoer en leren, terwijl zij samen plezier hebben, de wereld om zich heen ontdekken. Dat is het uitgangspunt van de activiteiten die je bij de welpen doet. Een welpengroep is opgedeeld in kleinere subgroepen die we nesten noemen. Ieder nest heeft een gids (de leider van het groepje) en een helper (de assistent van de gids). Hiermee maak je bij de welpen een eerste stap richting het hebben van meer verantwoordelijkheid. Verder zijn de welpen vaak buiten te vinden. Ze bouwen hutten, stoken vuurtjes, makken videoclips of gaan op ontdekkingstocht. Ook hebben ze af en toe weekendjes waarbij je overnacht op het clubhuis. Het programma van de welpen is te divers om hier te kunnen beschrijven.

Eén keer per jaar gaan de welpen op kamp. Waar de Bevers nog in het eigen clubhuis slapen, gaan de welpen naar een clubhuis van een andere scoutinggroep in Nederland toe. Het kamp, dat altijd in thema is, vormt steevast één van de hoogte van het seizoen.

Na de Welpen?
Zodra een welp de leeftijd van 11 jaar bereikt, vliegt hij/zij over naar de volgende speltak. Meisjes vliegen over naar de Scouts en jongens hebben de keuze tussen de Verkenners (alleen jongens) en de Scouts (gemengd).